Jobba på Alpha Sverige

Vill du vara med och forma framtiden för Alpha Sverige?
Alpha Sverige är en växande och dynamisk organisation med en vision om att se en återevangelisering av vårt land, vitalisering av kyrkan och förvandlade samhällen.
Vi har som bön och mål att 1 miljon människor ska få höra evangeliet genom en Alphakurs till 2033. Detta tror vi är möjligt genom att verka för att Alphakurser ska hållas i alla våra 290 kommuner och att alla i vårt land ska ha fått en personlig inbjudan till en Alphakurs. Vi vill göra vår del i att verka för en kyrka som växer och är fylld av den helige Andes liv, där vårt uppdrag är att hjälpa kyrkan hjälpa människor upptäcka Jesus.
Vi befinner oss i en spännande tillväxtfas där antal kurser, gäster och kyrkor som håller Alpha kraftigt ökar. Vi söker nu en självgående och initiativrik person som vill vara med och bygga strukturerna för att vi ska kunna fortsätta växa. Du har helhetsperspektiv och gillar att skapa ordning och drivs av att se andra lyckas. Du är inte bara administrativt skicklig – du har också ett naturligt ledarskap i dig och vill bidra till att utveckla organisationen. Du arbetar proaktivt, ser vad som behövs innan det efterfrågas, och trivs med att ta ansvar.
Din roll:
Du blir en nyckelperson i vårt team, med uppdrag att skapa goda förutsättningar för att visionen för 2033 ska bli verklighet. Rollen är bred och innefattar både praktiskt stöd och strategisk utveckling. Du får utrymme att påverka och forma hur vi arbetar – och tid att göra det.
Du arbetar nära vår nationella ledare och i nära kontakt med både vårt svenska team bestående av fem personer på tre orter och Alpha International.
Vi tror att du:
- Är strukturerad, lösningsorienterad och ser helheten.
- Trivs med att ta initiativ och driva saker framåt.
- Har erfarenhet av administration, projektledning eller andra koordinerande roller.
- Har god digital kompetens och trivs i digitala miljöer (CRM-system/Salesforce, Excel, Google Drive).
- Har ekonomikunskaper, där erfarenhet av ekonomistyrning är meriterande
- Har erfarenhet av gåvobaserade organisationer, där erfarenhet av fundraisingadministration är meriterande
- Har god kommunikativ förmåga i tal och skrift
- Är engagerad i en lokal församling, har en aktiv kristen tro och vill bidra till att fler människor får höra om Jesus.
Om tjänsten:
- Placering: Göteborg (om du är rätt person kan distans diskuteras)
- Omfattning: 75–100%
- Tillträde: Hösten/vintern 2025
- Anställning: Tillsvidare med 6 månaders provanställning
- Rapporterar till: Nationell ledare
Alpha Sverige är medlem i Arbetsgivaralliansen och tillämpar branschavtal för Trossamfund och Ekumeniska organisationer.
Hur du söker och kontaktpersoner
- Sista ansökningsdatum: 24 oktober 2025
- Intervjuer görs löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum
- Ansök genom att maila CV och personligt brev till rekrytering@alphasverige.se
För frågor om tjänsten och Alpha Sverige som organisation, vänligen kontakta Marie-Louise Nilsson, nationell ledare för Alpha Sverige: marielouise@alphasverige.se
För frågor om rekryteringsprocessen och Alpha Sverige som arbetsgivare, vänligen kontakta Edvard Wiberg, ordförande för Alpha Sverige: 070-390 29 17, ordforande@alphasverige.se
Vi ser fram emot att höra mer om vem du är – skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt, då vi intervjuar löpande.
