Vanliga frågor och svar
Hålla Alpha
Inlogg och registrering
Ibland kan det hända att när du försöker komma till sidan för att logga in eller efter du valt att logga in så stöter du på en tom sida. Detta är tyvärr en bugg som jobbas på att åtgärdas men något som sker lokalt i din webbläsare. Testa stegen nedan och se om det tar dig vidare:
- Testa skriv in webbadressen app.alpha.org/se istället för knappen på alphasverige.se eller att Googla ”Alpha logga in”
- Om det fortfarande uppstår en tom sida: Uppdatera/ladda om sidan t ex. genom att markera hemsideadressen och klicka enter eller klicka på den lilla loop-symbolen bredvid hemsideadressen.
- Funkar inte ovanstående kan du testa att rensa cache i webbläsaren – det brukar dock räcka att bara rensa cachelagrade bilder och filer. Detta är enklare än det låter men kan kännas krångligt. Detta görs olika beroende på vilken webbläsare du använder. På bilden nedan ser du hur du gör i Google Chrome. Börja med att klicka på de tre prickarna till höger och sen ”Radera webbinformation” då poppar fönstret till vänster om bilden upp. Välj enligt bilden och klicka på ”Ta bort data”.

Använder du Microsoft Edge kan du följa stegen här!
Använder du Safari finns en guide här och då kan du välja att endast rensa hemsidor kopplat till Alpha!
Funkar inget av dessa steg vänligen kontakta oss på info@alphasverige.se så hjälper vi dig!
Om du redan är inloggad och vill byta lösenord, klicka på ”Mina kontoinställningar” högst upp i högra hörnet på sidan. Klicka sedan på fliken “Lösenord” och byt ditt lösenord.
Om du inte är inloggad och inte kan komma ihåg ditt lösenord, följ dessa steg:
1 – För att återställa ditt lösenord, gå till inloggningssidan, scrolla ner till “Glömt ditt lösenord?”

2 – Då kommer du att se en ny ruta som säger: Återställ ditt lösenord. Vänligen skriv in din e-postadress i den vita rutan och klicka sedan på “Skicka återställningsmail”. Du kommer att få ett mail där du ombeds att återställa ditt lösenord.

Om du inte får något mail eller det står att det inte finns något konto. Kontrollera att du skrivit rätt e-postadress. Du kan även testa att registrera ett nytt konto istället, ibland tror man att man har ett konto fast man inte har det!
Om det uppstår problem eller om du behöver hjälp, använd kontaktformuläret här på vår hemsida.
Vi hjälper dig gärna!
Om du redan är inloggad och vill byta lösenord, klicka på ”Mina kontoinställningar” högst upp i högra hörnet på sidan. Klicka sedan på fliken “Lösenord” och byt ditt lösenord.
Om du inte är inloggad och inte kan komma ihåg ditt lösenord, följ dessa steg:
1 – För att återställa ditt lösenord, gå till inloggningssidan, scrolla ner till “Glömt ditt lösenord?”

2 – Då kommer du att se en ny ruta som säger: Återställ ditt lösenord. Vänligen skriv in din e-postadress i den vita rutan och klicka sedan på “Skicka återställningsmail”. Du kommer att få ett mail där du ombeds att återställa ditt lösenord.

Om du inte får något mail eller det står att det inte finns något konto. Kontrollera att du skrivit rätt e-postadress. Du kan även testa att Registrera dig istället, ibland tror man att man har ett konto fast man inte har det!
Om det uppstår problem eller om du behöver hjälp, hör av dig.
Vi hjälper dig gärna!
För full tillgång till träningsvideos och andra resurser behöver man skapa en Alpha för varje nytt tillfälle. Detta görs enklast genom att den som är ytterst ansvarig registrerar kursen för att sedan bjuda in resten av teamet under rubriken ”Team”.
Steg 1 – Logga in med din e-mailadress (eller skapa ett konto om du inte har ett) här.
Steg 2 – När du loggat in. Klicka på den röda knappen “Registrera ny Alpha” nära övre högra hörnet på din sida för att registrera din Alphakurs. Exempel nedan:

Steg 3 – Förhandsgranska de tillgängliga serierna och välj en serie som du vill köra Alphakursen med.

Steg 4 – Besvara några enkla frågor om er Alphakurs gällande målgrupp, språk och om den är online eller på plats.

Steg 5 – Fyll i detaljer om din Alpha (startdatum, tillhörande kyrka/organisation), granska informationen från föregående steg och skapa din kurs.
• KYRKA/ORGANISATION: Även om ni inte använder kyrkan som lokal för Alphakursen, ange vilken kyrka Alphan är kopplad till. Alltså den kyrka du vanligtvis går till. Detta hjälper oss att få en överblick kring vilka som kör Alpha i hemmet, på caféer osv. och om det finns särskilda mönster för specifika kyrkor. Ibland kan det vara flera stycken från samma kyrka som kör Alpha i hemmet på olika håll!
Steg 6 -Du kommer att bli uppmanad att marknadsföra din Alpha på webbplatsen för gäster: testaalpha.se

Om din Alpha är öppen för alla, se till att fylla i Alphanamnet, e-post för förfrågningar, Alphans plats och startdatum så att folk kan hitta informationen på testaalpha.se och anmäla sig.
När gäster anmäler sig får du en e-postavisering. Då kan du skicka mer information till dem (t.ex. adress, parkeringsinformation eller Zoom-länk osv.).
Om er Alpha är privat eller för en specifik grupp, eller om ert startdatum inte är spikat ännu, kryssa inte i att publicera er Alpha. Då kommer den inte synas offentligt på testaalpha.se.

Du har nu tillgång till alla Alphavideos, träningsvideos, samtalsfrågor, gästinbjudningar och mer. Allt är gratis online!
Om du funderar på att köra en Alpha är det första steget att skapa ett MyAlpha-konto, även innan du registrerar en Alphakurs.
1 – Gå till app.alpha.org/se och klicka antingen på knappen eller länken med texten “Bli medlem” (se bild nedan). Svara på några frågor så har du ett MyAlpha-konto!

2 – Bläddra igenom Alphavideorna för att se formatet och innehållet.
Ta en kopp kaffe (eller te) och gå igenom Alpha Film Series för vuxna och Alpha Youth Series för tonåringar. Du kan titta på vilket avsnitt som helst hela vägen igenom. Varje video på förhandsgranskningssidan är vattenmärkt. Om du vill köra en Alpha, klicka på “Registrera ny Alpha” för att registrera din kurs, och sedan får du tillgång till att ladda ner videorna utan vattenmärke.

3 – Titta på introduktionsvideoklippen i utbildningscentret för de allra bästa tipsen!
Alphas utbildningscenter innehåller korta bästa praxis-videor och artiklar som kommer att utrusta dig att effektivt köra en Alpha i ditt sammanhang. Vi rekommenderar att du börjar med modulen Alphas 7 centrala nycklar. (Detta är separat från teamträningsvideorna.)

4 – Registrera din Alpha.
När du är redo att köra Alpha och om du är huvudkursadministratör, vänligen klicka på “Registrera en Alpha” och fyll i informationen. Med en registrerad kurs får du tillgång till vårt fullständiga hanterings- och planeringsverktyg:
- Reklammaterial (inbjudningar, affischer, banderoller osv.)
- Alla Alphavideor att ladda ner och spara på din dator
- Teamutbildningsvideor
- Ledarhäftet med samtalsfrågor för varje vecka
- Deltagarhäfte med videoöversikt för varje vecka
- Exempelscheman och checklistor för att hjälpa dig att planera och förbereda
- Informationsblad för värdar och medhjälpare
Och mer!
Teammedlemmar behöver inte registrera en kurs. Kursadministratörer kan lägga till dem i avsnittet “Team” och de får tillgång till all utbildning, veckovisa Alphavideor, samtalsfrågor och mer!
5 – Om du är en teammedlem, vänligen logga in på MyAlpha för att få tillgång till alla resurser!
När din Alphaledare lägger till dig i avsnittet “Team” i din aktuella Alpha får du ett e-postmeddelande med en länk för att logga in. Klicka på den länken och skapa ett Alphakonto med din egen e-postadress.
Sedan kommer du kunna titta på de teamutbildningsvideorna, bläddra igenom varje veckas Alphavideo i förväg, granska samtalsfrågorna, läsa igenom informationsbladen och mer.
Om du funderar på att köra en Alpha är det första steget att skapa ett MyAlpha-konto, även innan du registrerar en Alphakurs.
1 – Gå till app.alpha.org/se och klicka antingen på knappen eller länken med texten “Registrera dig” (se bild nedan). Svara på några frågor så har du ett MyAlpha-konto!

2 – Bläddra igenom Alphavideorna för att se formatet och innehållet.
Ta en kopp kaffe (eller te) och gå igenom Alpha Film Series för vuxna och Alpha Youth Series för tonåringar. Du kan titta på vilket avsnitt som helst hela vägen igenom. Varje video på förhandsgranskningssidan är vattenmärkt. Om du vill köra en Alpha, klicka på “Registrera ny Alpha” för att registrera din kurs, och sedan får du tillgång till att ladda ner videorna utan vattenmärke.

3 – Titta på introduktionsvideoklippen i utbildningscentret för de allra bästa tipsen!
Alphas utbildningscenter innehåller korta bästa praxis-videor och artiklar som kommer att utrusta dig att effektivt köra en Alpha i ditt sammanhang. Vi rekommenderar att du börjar med modulen Alphas 7 centrala nycklar. (Detta är separat från teamträningsvideorna.)

4 – Registrera din Alpha.
När du är redo att köra Alpha och om du är kursadministratör, vänligen klicka på “Registrera en Alpha” och fyll i informationen. Med en registrerad kurs får du tillgång till vårt fullständiga hanterings- och planeringsverktyg:
- Reklammaterial (inbjudningar, affischer, banderoller osv.)
- Alla Alphavideor att ladda ner och spara på din dator
- Teamutbildningsvideor
- Ledarhäftet med samtalsfrågor för varje vecka
- Deltagarhäfte med videoöversikt för varje vecka
- Exempelscheman och checklistor för att hjälpa dig att planera och förbereda
- Informationsblad för värdar och medhjälpare
Och mer!
Teammedlemmar behöver inte registrera en kurs. Kursadministratörer kan lägga till dem i avsnittet “Team” och de får tillgång till all utbildning, veckovisa Alphavideor, samtalsfrågor och mer!
5 – Om du är en teammedlem, vänligen logga in på MyAlpha för att få tillgång till alla resurser!
När din Alphaledare lägger till dig i avsnittet “Team” i din aktuella Alpha får du ett e-postmeddelande med en länk för att logga in. Klicka på den länken och skapa ett Alphakonto med din egen e-postadress.
Sedan kommer du kunna titta på de teamutbildningsvideorna, bläddra igenom varje veckas Alphavideo i förväg, granska samtalsfrågorna, läsa igenom informationsbladen och mer.
Alphamaterial
Om du har en aktuell Alphakurs registrerad kan både Alphaledare och teammedlemmar logga in och få tillgång till allt reklammaterial. Teammedlemmar måste dock läggas till i kursen först.
Observera: Alpha tillhandahåller flertalet mallar som du kan dela digitalt eller skriva ut (internt eller hos ett lokalt tryckeri). Vi trycker, säljer eller skickar inte reklammaterial. I Sverige säljs tryckt material via nyamusik.se. Vi finns här för att hjälpa dig om du har några frågor. 👍
1. Klicka på knappen ”Visa och redigera” för din Alphakurs. Du kommer att se flikar högst upp. Klicka på fliken “Marknadsför” och välj sedan en av flikarna:
- Populärt – vanligen använda material
- Inspiration i kyrkan – inspirera din kyrka att bjuda in människor till Alpha
- Till gästen – bjud in gäster till Alpha med detta material
- Filmer – olika typer av trailers eller inspirerande klipp
- Digitala resurser – en samling av digitalt material t ex bilder till Instagram
- Utskriftsbara resurser – filer för att själv skriva ut eller trycka, t ex affischer

2. Klicka på nedåtgående pilen till höger om varje reklammaterial för att ladda ner zip-filen eller videon. Du behöver ingen speciell programvara för att ladda ner en zip-fil, men din dator kan be dig att bekräfta denna åtgärd.
Din fil sparas enligt datorns standardinställningar.

3. För videor kan du använda videons delningslänk för att kopiera URL:en (t.ex. om du vill skicka videolänken i ett e-postmeddelande). Bara klicka på ”Kopiera” så har du länken.
För att ladda ner kan du välja mellan olika alternativ och sen klicka på ”Ladda ner”.

Både Alphaledare och teammedlemmar kan ladda ner alla videor, frågor för samtalsgrupper och annat material för din registrerade Alpha!
1. Endast den primära Alphaledaren behöver skapa en Alpha (registrera) med ett startdatum. Den kommer att bli inaktiv enligt det “slutdatum” som du anger i ditt schema. Om du är en teammedlem kan du logga in för att få tillgång till alla resurser.
2. När du har loggat in, klicka på fliken “Filmserier” för att ladda ner videor, utbildning, material, etc. (Eller klicka på “Marknadsföring” för reklammaterial.)

3. Klicka på titlarna på varje video eller dokument för att få alternativ för att ladda ner det.
4. För att ladda ner de veckovisa Alphafilmerna, välj SD eller HD. Klicka sedan på knappen “ladda ner”. Beroende på dina datorinställningar kommer videorna antingen att laddas ner till din dator, eller så kommer du att bli tillfrågad var du vill spara dem.
Letar du efter videons delningslänk?
För att skicka en specifik videolänk till en deltagare som missade en vecka, eller för att spela upp videon och dela din skärm för Alpha Online, klicka på knappen “dela länk” och kopiera videolänken.
Kursregistrering
Efter att du har skapat din Alpha (registrerat din kurs) kan du fortfarande ändra några saker och uppdatera din information. Här är stegen nedan:
1 – Klicka på “Ändra Alpha-information”
För att ändra information om din Alpha, vänligen logga in och klicka på “Ändra Alpha-information” i övre högra hörnet på din Alpha. Du kan ändra ditt Alphanamn, startdatum, filmserie, kyrka eller organisation, och offentlig eller privat synlighet.

2 – För att uppdatera namnet på din Alpha
Om du väljer att marknadsföra din Alpha på testaalpha.se är detta namnet som kommer att listas för allmänheten att se. Vi rekommenderar att använda ordet “online” i ditt Alphanamn om kursen kommer att hållas helt online (t.ex. Alpha Online med Karlssons).

3 – För att ändra filmserie
Om du bestämmer dig för att byta videor (t.ex. ungdom vs vuxna), klicka på pilen under “Material som används” och en rullgardinsmeny kommer att visas med alternativ. Välj filmserien och klicka på “spara ändringar”.
Du kan bara välja EN uppsättning videor åt gången eftersom alla guider, handouts och material kommer att motsvara den specifika filmserien.

4 – För att ändra kurskontaktinfo / göra Alphan offentlig
Om din Alpha är öppen för alla, se till att klicka på “Gör din Alpha offentlig” under fliken ”Nästa” och fyll i formuläret så att folk kan hitta informationen på testaalpha.se och anmäla sig. Alpha som körs i hemmet kan välja att hålla sin Alpha privat.

När gäster anmäler sig får du en e-postavisering. Då kan du skicka mer information till dem (t.ex. exakt adress, Zoomlänk, parkeringsinformation, etc.). Kom ihåg att klicka på “Gör din Alpha offentlig” i slutet av formuläret för att publicera det!

Om du har några frågor, skicka oss ett meddelande så hjälper vi dig gärna!
Vi är så glada att du vill köra Alpha!
Här är 5 tips för att hjälpa dig som är Alphakursadministratör att hitta viktiga resurser, spara tid och organisera en problemfri Alpha.
Efter att du har skapat din Alpha, klicka in på din Alpha och gå igenom dessa steg.
1 – NÄSTA
Fliken “Nästa” visar länkarna till de resurser du behöver för din kommande Alpha-session. Ladda ner videon, samtalsfrågorna för ledare och översikten för deltagare. (Detta avsnitt är kopplat till nästa flik…Schema!)

2 – SCHEMA
Den andra fliken är “Schema” med den rekommenderade ordningen av föredrag. Anpassa schemat så att datumen matchar varje session av din Alpha. Under kursens gång kommer vi ibland att skicka användbara resurser och viktiga påminnelser till dig och ditt team. I slutet kommer även en utvärdering.
Tips: Vänligen kontrollera datumet för din sista session (“slutdatum”) eftersom det är då din Alpha flyttas från din instrumentpanel till avsnittet “Slutförda Alphas”. Om du fortfarande kör Alpha men inte ser det på din instrumentpanel, låt oss veta. Vi kan återaktivera det åt dig!
3 – MARKNADSFÖR

Marknadsför i kyrkan: Använd gudstjänstguiden för idéer för att inspirera din kyrka att bjuda in människor till Alpha. Dela ut 11:02-bönekorten och tillhandahåll inbjudningar anpassade med din Alphas startdatum och tid. Visa videon “Vem kommer du att bjuda in?” för inspiration.
Marknadsför till deltagare: Dela ut inbjudningar, bilder för sociala medier, bannerbilder och inspirerande berättelsevideos.
Observera: Alpha tillhandahåller flertalet mallar för dig att dela digitalt eller skriva ut (internt eller på ett lokalt tryckeri). Vi trycker, säljer eller skickar inte marknadsföringsresurser. Allt fysiskt material säljs hos Nya Musik.
Vänligen låt oss veta om du har några frågor!

4 – SERIEMATERIAL

Träningsvideor: Titta på och diskutera teamträningsvideorna tillsammans.
För ditt team: Skriv ut eller dela diskussionsfrågorna, informationsbladen och checklistorna.
För dina deltagare: Skriv ut eller dela ut handouts för deltagarna (Deltagarhäftet – du kan köpa det på Nya Musik).
Alphavideos: Titta på videorna med dina deltagare personligen eller online. Skicka videodelningslänken till deltagare som missade ett tillfälle.
Tips: Alphaledarens ansvar finns i Alphas ledarguide i början av varje kapitel. Leta efter listan som säger “Inledningsvis” för varje tillfälle.
5 – TEAM
Under fliken “Team” lägger du till ditt teams e-postadresser. De kommer att få ett e-postmeddelande med en inloggningslänk för att få tillgång till alla relaterade resurser.
Teammedlemmar kommer att kunna: se schemat, förhandsgranska föredragen, ladda ner marknadsföringsmaterial och kolla igenom samtalsfrågorna.
Alphaledare och teammedlemmar kommer att få samma mejl med tips och resurser! (Kolla in “Hur man lägger till teammedlemmar”)
Kursadministratörer, vänligen lägg inte till dig själv i avsnittet ”Team”. Detta kommer att ändra din åtkomstnivå. Om du gjort detta av misstag, vänligen meddela oss!

*Observera: Om din medhjälpare dyker upp som ”Kursansvarig” ”eller Kursadministratör” i teamlistan är det för att det är rollen de valt när de skapat sitt konto (kanske de hållit i en Alpha tidigare eller liknande). Vänligen ignorera rollen som står i teamlistan, de är alla teammedlemmar och inget annat.
UTBILDNINGSCENTER
Nu när du har satt upp din Alpha, ta en kopp kaffe (eller te!) och ta några minuter för att gå igenom de extra videorna och artiklarna i utbildningscentret. Du hittar denna länk i sidomenyn till vänster. Vi rekommenderar att du börjar med spellistan Alphas 7 centrala nycklar!

Kolla på instruktionsvideon och/eller läs stegen nedan:
Alphaledare kan logga in för att ändra datumen för en Alpha som för närvarande pågår. Om du är en teammedlem, vänligen be din Alphaledare att göra detta (de har tillgång).
Observera: De första 6 sessionerna är låsta i denna rekommenderade ordning eftersom de är grundläggande samtal och bygger på de föregående, men du kan ändra datumen.
1 – För att hitta schemat för din Alpha
Välj “Visa och redigera” (röd knapp) på din Alpha och klicka sedan på fliken ”Schema” för att öppna den sidan. Här hittar du vår rekommenderade ordning för samtal för den bästa Alpha-upplevelsen.


2 – För att välja ett annat sessionsdatum
Klicka sedan på kalenderikonen på höger sida av varje session i listan. En kalender kommer att dyka upp och du kan välja datum för din träning, Alpha-helg/dag och varje Alphasession.
Observera: Ändrar du ett datum ändras sessionerna därefter också men med en veckas mellanrum, så önskar du varannan vecka t ex. behöver du ändra på varje avsnitt. Allt sparas automatiskt.

3 – Om kalenderdatumen är nedtonade…
Blocket ”Alphahelgen” tillåter endast helgdatum, så om du vill välja ett vardagsdatum, “dra och släpp” sessionerna utanför det helgblocket.
4 – Kontrollera din Alphas slutdatum!
Vänligen kontrollera datumet för din sista session (“Vad ska jag med kyrkan till?”)! Efter detta datum kommer din Alpha att flyttas till “slutförda Alphas” och du kommer inte längre ha tillgång till resurserna. Vänligen justera detta datum om din Alpha pågår längre än förväntat! (Om du glömmer att göra detta och inte har tillgång längre, vänligen kontakta oss så förlänger vi gärna ditt slutdatum.)
Om du fortfarande har frågor – vänligen kontakta oss så hjälper vi dig gärna!
Om du skapat en Alpha som är en testkurs, en dubblett eller en inställd kurs, vänligen radera Alphakursen så att du inte får onödiga e-postmeddelanden och vår nationella statistik förblir korrekt.
1 – Vänligen logga in och klicka på den Alphakurs det gäller och välj “Ändra Alpha-information”

2 – Rulla sedan ner till längst ner och klicka på länken “Radera denna Alpha.”

Om du inte kan se alternativet “Radera denna Alpha”, vänligen meddela oss så kan vi radera kursen åt dig.
Observera: Har du registrerat en Alpha Youth finns inte valet att göra din Alpha offentlig. Detta utifrån en global trygghetspolicy vid arbete med minderåriga. Det går alltså inte att få den synlig på kartan.
Om din Alpha inte visas på testaalpha.se under “Hitta en Alpha”, kolla igenom dessa steg:
1 – Har du en aktuell Alpha registrerad? Om inte, och du är kursansvarig, logga in på ditt MyAlpha-konto och skapa en ny Alpha.
2 – Har du fyllt i alla detaljer under fliken Nästa > Gör din Alpha offentlig?

Se till att du skriver in ditt Alpha-namn, e-postadress för förfrågningar, plats, startdatum och tid och klicka sedan på “Gör din Alpha offentlig”. Detta kommer att lägga till din Alpha på kartan under ”Hitta en Alpha”!

Observera: Det tar cirka 30 minuter för en ny Alpha att behandlas och visas på sidan “Hitta en Alpha”. Tack för ditt tålamod!
3 – Valde du rätt tidsintervall: start inom 1 månad, 3 månader, 6 månader?
Alphas kommer endast att visas på sidan i 4 veckor efter startdatumet. Vi vill inte att nya deltagare ska läggas till i kurser som redan har byggt upp en gemenskap. Överväg att arrangera en ny Alpha om det finns mer intresse!
4 – Har du angett en plats?
För Alphas online, skriv åtminstone in en stad och ett län. Vi vill att deltagare ska ansluta till en Alpha i sin tidszon.
För en fysisk Alpha, ange rätt adress och postnummer för din plats. Om du försöker lägga till en beskrivning bredvid adressen (t.ex. “gå till källaren”), kommer Google Maps inte att känna igen det. Adressen behöver finnas på Google för att gå igenom.
5 – Startade din Alpha för mer än 4 veckor sedan?
Alphas tas bort från ”Hitta en Alpha” fyra veckor efter startdatumet. Det är inte optimalt för deltagare att haka på om de har missat de första grundläggande videorna. Samtalsgrupperna kommer ha byggt upp en gemenskap och tillit till varandra, så en ny deltagare kan förändra dynamiken.
Om du fortfarande inte kan se din Alpha, kontakta oss så hjälper vi dig gärna!